perjantai 17. joulukuuta 2010

Harhaoppisten joululaulu

Joulunalustunnelmaan virittäytyessä etsin autoradion muistitikulta itse kootun joulualbumin, jolla on mm. meille monille rakas Sydämeeni joulun teen.

Kotona kappaletta googlettaessa löysin Wikipediasta taustatietoa tästä Vexi Salmen sanoituksesta. "Vexi Salmen mukaan laulua on vastustettu epäkristillisenä, koska kriitikot pitävät sitä harhaoppisena."

Samalta sivulta löytyi myös Ilta-Sanomien linkki Vexin kolumniin, jossa hän kommentoi kappaleensa vastaanottoa. Ja lopuksi kirkon asenteita:

"Olen koko pienen ikäni ollut seurakunnan jäsen. Olen maksanut kirkollisveroni, koska olen uskonut, että kirkko voi antaa lohtua vanhuksille, ahdistuneille ja yksinäisille. Tällaiseen pilkunviilaajien ryhmittymään en halua kuulua. Jos kirkonmiesten aika hupenee vuosisatojen kuluessa moneen kertaan muuttuneen tekstin viisasteluun, niin totuus on unohtunut. Haluan tulla autuaaksi omalla tavallani. En usko, että siihen tarvitaan jäsenmaksuja. Hyvää joulua kuitenkin kaikille myös kirjanoppineille."

On varmaan sanomattakin selvää, että tästä kappaleesta tuli nyt minulle entistäkin rakkaampi ja kauniimpi. :) Aion oikein hukuttautua siihen harhaoppiseen joulutunnelmaan ja pysyä siinä koko loppuvuoden!

Vesku-fanit tuubittakoot sen itse, minä kuuntelin autossa tätä versiota ja jatkan sillä edelleen. Kaunista viikonloppua kaikille!


P.S. Pohdiskelin aikaisemmin siinä vanhassa blogissa sitä, että olenko minä Norjan kirkon jäsen, koska luin jostain artikkelista että jotkut olivat päätyneet "jäsenlistalle" tietämättään. En saanut Kirkerådilta pitkään aikaan vastausta, joten lähetin saman kysymyksen uudestaan eri osoitteeseen. Nyt minulle on vastattu jo kahdeltakin taholta: En ole norjalaisen seurakunnan jäsen. Eikä kuulemma jäseneksi "jouduta" itse ilmoittautumatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :o)